Aalsmeer - Aarlanderveen

21 juli 2012 - Aarlanderveen, Nederland

Ik start met twee blaren en 25 km voor de boeg. Een uitdaging en geen idee of ik het ga halen. Ik begin op een halfverharde weg parallel aan de Oosteinderweg in Aalsmeer. Rechts van mij vrijstaande, veelal oudere, huizen waarvan de bewoners blijkbaar zo bang zijn dat er eens iemand een doorsteekje wil maken dat de hele weg volhangt met verbodsborden en -bordjes. Ik ben zo verbaasd over de verschillende teksten dat ik helemaal vergeet er een foto van te maken. Ineens sta ik voor de Westeinderplassen,wat een mooi uitzicht! De art-deco  watertoren van Aalsmeer staat aan deze plas. De hoge toren is in 1927 gebouwd om de gemeenten Aalsmeer, Haarlemmermeer en Uithoorn van drinkwater te voorzien. In de toren zitten drie grote reservoirs, een in de bodem met een inhoud van 160 m3, een op 30 meter hoogte en een geheel bovenin, ieder met een inhoud van 500 m3. De 50 meter hoge toren rust op 452 palen van 15 meter lang. Hij is verkozen tot de mooiste watertoren van Nederland. Voor watersporters op de Westeinderplassen is het een goed baken.

En steeds kom ik maar geen tentje tegen voor een bakkie koffie, tot ik in Vrouwenakker op een boerderijwinkel stuit. Gelukkig, de boerin serveert ook koffie met een speculaasje en natuurlijk mag ik van het toilet gebruikmaken: om de hoek, langs een prikkelhaag staat een Dixi.

Kilometerslang (6) loop ik op het Jaagpad langs het Amstel-Drechtkanaal. Er is veel recreatie-scheepvaart. In Bilderdam steek ik het sluisje over en loop dezelfde 1 km aan de andere kant terug. Een zekere bisschop Bilder van Utrecht zou in Bilderdam een dam hebben laten opwerpen tegen opdringerig Rijnlands water, later is deze dam omgevormd tot een sluis.

Bij Nieuwveen is de Lourdesgrot van Noordeinde, een replica van het bedevaartsoord in Lourdes, waar volgens overlevering in 1858 Maria verscheen aan het meisje Bernadette. De pastoor van Noordeinde heeft de grot in 1913 laten maken, toen twee van zijn huishoudsters te ziek waren om op pelgrimage naar het Franse bedevaartsoord te gaan. De rotsen heeft hij zelfs uit de Ardennen laten overkomen. Als laatste loop ik door de Nieuwkoopse Polder naar Aarlanderveen. Pas in de Franse tijd was de kennis beschikbaar om de 'binnenzee' ten oosten van Aarlanderveen droog te malen. In 1799 werd begonnen met het droogmalen van de vijf meter diepere polder, waarbij twee nieuwerwetse vijzelmolens en drie molengangen werden ingezet.

In Alphen ad Rijn haal ik nog net de trein, ik ren niet zo makkelijk meer namelijk. En, oh jee, ik ben vergeten in te checken. Gelukkig krijg ik geen controle. In de trein zit ik in dezelfde coupe als Corien, Jan en de kinderen. Zij zijn op de terugweg van een 4-daagse fietsvakantie. Wat een toeval.

Ik heb 25 km gelopen, opgeteld is dat 48 km. Vanmorgen was het prima wandelweer, vanmiddag was er een branderig zonnetje.

1. Ria:
    21 juli 2012
    Wat is er toch veel te zien op zo'n relatief kort traject (ik loop het niet iedere dag hoor). Is ooit eerder de pelgrimswandeling beschreven, bijvoorbeeld de wandeling van Jacob van Lennep met z'n vriend in 1823. Een vergelijking met nu zou heel leuk zijn.
    Succes met wandeling nummer 3. Eerst de blaren laten genezen?
  2. Anneke:
    22 juli 2012
    Hoi Mathilde,
    Goed dat je al begonnen bent en fijn dat je zoveel ziet!
    Zou best een keer willen meelopen.
  3. Joke:
    25 juli 2012
    Wat een leuke bezienswaardigheden kom je tegen in ons mooie Nederland. Heel veel plezier verder en hoop dat je blaren vlug over zijn.