Aarlanderveen - Reeuwijk-Brug

25 juli 2012 - Reeuwijk-Brug, Nederland

Het beloofde vandaag een warme dag te worden, dus vroeg uit de veren-met de bus/trein/bus om om 8.50 uur al te starten waar ik zaterdag gebleven was. In tegenstelling tot het oorspronkelijke plan heb ik de route van vandaag ingekort, ik loop tot Reeuwijk-Brug i.p.v. tot Driebruggen. Belangrijkste reden is dat er in Driebruggen maar 1 x per 3 uur openbaar vervoer is. Ik loop dan wel bewust de Pelgrimsroute maar zoveel rust heb ik nog niet om max. drie uur te wachten. Het risico zit er dan in dat ik toch een horloge omdoe om constant op te letten of ik de bus wel haal. En dat is voor mij nu net niet de bedoeling.

De molenviergang in Aarlanderveen is de enige nog werkende molenviergang ter wereld. Hij bemaalt met windkracht de 494 hectaren van de drooggemaakte polder aan de westzijde van Aarlanderveen. De totale opvoerhoogte van de vier molens bedraagt ca. 4,75 meter. Molen 4 heeft een stalen vijzel. De andere 3 molens zijn uitgerust met ijzeren schepraderen. Molen 1 is de enige originele molen, de andere 3 zijn ooit door bliksem of brand getroffen. Molen 4 staat met opzet op enige afstand van de Oude Rijn, om te voorkomen dat de molenaar wind uit de wieken zou worden genomen door bomen en boerderijen. Ik herken dit wel. In Katwijk, waar ik gewerkt heb, moesten we ook rekening houden, bij de hoogte van een nieuwbouwcomplex, met een nabij gelegen molen. Voor de droogmaking van de plas lag hier een vaart, de scheepvaartverbinding tussen de Oude Rijn en de Aar. De kerk van Aarlanderveen gaf de turfvaart zijn naam.

De naam Zwammerdam is afgeleid van Svadenburgerdam. Graaf Floris V liet bij de Svadeborg een dam in de Rijn leggen. Dit leidde tot wateroverlast in de Stichtse polders en dus tot een confilct met de Utrechtse bisschop. Als compromis werd een opening in de dam aangebracht, met daaroverheen een wipbrug. Het noordelijke bruggenhoofd is nog te zien.

In de Romeinse tijd was de huidige Oude Rijn nog de hoofdstroom van de rivier. Twee eeuwen lang was het ook de noordgrens (limes) van het Romeinse Rijk. De Romeinen bouwden langs de rivier een reeks castella, legerkampen met rondom grachten en een aarden wal. Bovenop de wal stond een houten palissade. Bij Zwammerdam zijn de fundamenten van zo'n castellum teruggevonden. Aan de Oude Rijn heb ik mooie herinneringen. Tijdens mijn tijd in Katwijk heb ik veel vergaderd met burgemeester Van der Reijden en wethouders van (toen nog) de gemeente Valkenburg. De vergaderingen vonden plaats in het mooie gemeentehuis aan de Oude Rijn.

Rond Tempel en Reeuwijk vind je een waaierverkaveling. De kavels worden richting Oud-Bodegraven steeds smaller. De polder ligt ruim vijf meter beneden NAP.

Ik loop inmiddels in het Groene Hart. De Randstad bestaat uit een vrijwel gesloten kring van steden in Holland en Utrecht. Daarbinnen ligt het groene Hart, een opvallend groen en open middengebied. Luchtvaartpionier Albert Plesman geldt als de bedenker van de namen Groene Hart en Randstad. Vliegend boven het westen van Nederland zag hij 'een ring van steden aan de rand van een grote groene ruimte'. Het Groene Hart is een echt cultuurlandschap, door de mens gemaakt.

Vandaag liep ik nagenoeg de hele etappe tussen en over weilanden waarbij ik veel schapen en koeien passeerde en over hekken moest klimmen. Het was een hele warme dag. Ik heb 16 km gelopen, totaal tot nu 63 km.

1. Floris Blankenberg:
    28 juli 2012
    Dag Mathilde,
    Wat een prachtige wandeling! is het toch! En je schrijft er leuk over. De foto's spreken mij ook aan. Maar nu. Wat ik niet lees, en wat je welicht ook niet kwijt wilt, is waar je allemaal aan denkt als je loopt. Kun je daar de volgende keer iets over zeggen? Heb je net als ik ideeën, gedachtes over vrienden, mensen aan wie je een hekel hebt (en ja, waarom dan). Mijn thema is de laatste tijd: 57. Zo oud ben ik namelijk al. Het klinkt cliché, maar in veel opzichten voel ik mij nog jong. Verbaas ik mij over het feit dat mensen (medewerkers) veel van mijn beweringen voor zoete koek nemen en daarover niet eens in discussie gaan. Tja, deze ervaren bink zegt het, dus zal het wel waar zijn. Wat een luxe. Met jou was dat (gelukkig) niet zo. Rabia pikt ook niet alles voor zoete koek. Ik bedoel maar! Hoe zit jij in deze materie?

Het volgende traject gaat door de Reeuwijkse Plassen. Daar heb ik hele goede herinneringen aan en ik wil het beslist meelopen (als mijn belangrijk gevulde agenda dit toe laat). Floris en ik liepen dat zeker al twee keer op 2e kerstdag. Door snijdende wind, prikkende hagel, plakkerige ijskoude sneeuw. De beloning lag in de enige kroeg in Gouda die open was: soep en een glas reusachtige rode wijn. Laat mij weten wanneer je dit traject gaat lopen.
    Tot slot heel veel liefs en groeten, ook van Floris natuurlijk!
    Cas
  2. Joke:
    13 augustus 2012
    Weer mooie foto.s en uitleg van wat je allemaal ziet en meemaakt. Ik neem altijd een stil moment om alles te lezen en te bekijken.niet vergeten om te blijven genieten van al dat moois Joke