Groot Ammers - Hardinxveld Giessendam

10 augustus 2012 - Hardinxveld-Giessendam, Nederland

De dag begint vroeg. De bus van 7.25 uur naar Den Haag, dan de trein naar Utrecht en vanaf Utrecht een uur met de bus naar Groot Ammers. Wel een prachtige rit. Net als de Japanse, met een fototoestel bijna groter dan zijzelf, laat ik mij als toerist langs de lek rijden. Het is een mooie heldere dag en het uitzicht is werkelijk prachtig!

Ik heb vandaag veel molens gezien. Vlakbij Groot Ammers bijv. staan er weer vier watermolens op een rij. De Gelkenesmolen, dichtbij het dorp deed dienst als 'peilmolen'. Het waterschap peilde hier de waterstand voor het bemalen van de polder. De Graaflandse en de Achterlandse molen functioneerden als 'seinmolen'. Na een teken van de peilmolen gaf de molenaar van de seinmolen het sein tot bemalen door aan andere boezemmolens.

Het is een apart gevoel te lopen in de Alblasserwaard waar ik 13 jaar gewoond heb. Ik herken niet veel meer, maar voel toch dat het niet onbekend is. Vreemd!

Brede rivieren op weg naar de delta maken van de Alblasserwaard een eiland. Om de waard stromen de Lek, de Noord en de Merwede. Achter de dijken liggen lange kavels, de weteringen en veenstromen als de Giessen en de Alblas. Het rivierengebied helt af naar het westen, dus het laagst gelegen land in de westpunt van de Alblasserwaard kreeg al het water uit de Betuwe en de Vijfheerenlanden te verwerken. De afwatering van de polders werd in de late middeleeuwen een serieus probleem en overstromingen kwamen toen met grote regelmaat voor. De waterschappen besloten zijkaden of zijwinden aan te leggen. Een voorbeeld hiervan is de Ammersche boezem bij Groot Ammers. Kenmerkend voor het rivierengebied - en zeker voor de Alblasserwaard - zijn de 'donken' die uit het vlakke land opduiken. Ze zijn tijdens de laatste ijstijd opgestoven. Sommige donken waren zo hoog dat op die plekken later nooit veen is gevormd. De ijstijd(en) intrigreren mij m'n hele leven al. En steeds kom ik er (daarom) ook iets over tegen. Het wordt toch eens tijd om me er wat meer in te verdiepen. Iemand suggesties m.b.t. boeken etc.? Tussen Groot Ammers en Nieuw Lekkerland heeft een hele rij donken gelegen, waarvan de Schoonenburgse Heuvel het hoogste punt was. Ik reed bijna dagelijks langs deze heuvel en mij was verteld dat hier een 'kasteel' had gestaan waarin Jacoba van Beieren gewoond had. Geen idee of dat verhaal klopt.

Het rivierduin 'De Donk' reikt tot +4,7m NAP en steekt daarmee meer dan zes meter boven zijn omgeving uit.

Ook vandaag loop ik weer kilometers lang over tiendwegen. Landschapshistorici verschillen van mening over oorsprong en functie van de tiendwegen. Was het een kweldam, een 'trek'-weg of diende de kade voor het innen van belastinggeld?

Het was een mooie wandeldag in ietwat eentonig landschap. Het weer was goed, hele dag zon met af en toe een windje. Ik liep vandaag 23 km wat het totaal brengt op 121 km. Ik was wel blij dat ik er was. Ik ben dus nog niet klaar voor de Vierdaagse van volgend jaar, 40 km per dag - vier dagen achtereen. Gelukkig nog tijd om te trainen.

1. Adri:
    11 augustus 2012
    Oh mijn hemel, wat moet ik mij voorstellen bij je belangstelling voor de ijstijd!! Wordt dat je volgende uitdaging en ga je dan, om je in te leven in de ijstijd - te voet - naar de Noordpool?
    Maak je niet druk om die ijstijd, net als elk jaar komt er over een paar maanden hier weer een verkorte versie van de ijstijd, dat is toch al erg en koud genoeg?
  2. Joke:
    13 augustus 2012
    Ja de IJtijd. De Utrechtse Heuvelrug. waar mijn caravan staat. is gevormd door het smelten van het ijs. Door het voortstuwende ijs met heel veel stenen is de heuvelrug ontstaan. Elk steentje die ik vind komt van heel ver. Heel interessant. Ben benieuwd naar de boeken die je daarover vindt. Tot de volgende.d keer