Haastrecht - Groot Ammers

6 augustus 2012 - Groot-Ammers, Nederland

Ik had jl zaterdag deze etappe al willen lopen. Maar ja, verslapen (tot 8.30 uur) en om die tijd had ik al lang in de bus willen zitten. 's Ochtends vroeg starten doe ik het liefst, het is dan nog lekker rustig. Dus vandaag vroeg uit de veren en om half 8 van huis. Het was al een stuk drukker in het OV, er zijn blijkbaar al veel mensen terug van vakantie.

In Haastrecht loop ik langs het Poldermuseum de Hooge Boezem (ooit woonde ik aan een straat die zo heette). Hier is te zien hoe door de eeuwen heen het overtollige polderwater vanuit de Vlist naar de Hollandse IJssel werd geloosd. Aanvankelijk gebeurde dat met zeven parallelle molens naar een oostwaarts gelegen boezem. Deze 'Hooge Boezem' was ruim bemeten om de Vlist te ontlasten. In de 19e eeuw werd dit oer-Hollandse systeem vervangen door een stoomgemaal. Het Doovegat en het Zijdegat zijn 'zijgsloten' aan de rand van de Hooge Boezem. Ze vingen kwelwater op dat door de boezemkade sijpelde.

Schoonhoven is bekend vanwege de edelsmederij. Al in de 17e eeuw hadden zilversmeden hier hun eigen gilde en nog steeds bepaalt het edelmetaal de sfeer in de stad.

Ik kom nu weer op bekend terrein, de Alblasserwaard. Van 1978 t/m 1992 woonde ik hier in Nieuw Lekkerland.

Het vestingstadje Nieuwpoort heeft een zeer overzichtelijke plattegrond, met zes bastions. In 1969 stichtte Vogelbescherming Nederland hier het Ooievaarsdorp Het Liesvelt als onderdeel van een project om de steeds schaarser wordende ooievaar als broedvogel voor ons land te behouden. Ik ben er vaak geweest. Na 30 jaar fokken werd het gestelde doel gehaald; er waren weer meer dan duizend ooievaars in Nederland. De kooien verdwenen in 1999, maar de ooievaars zijn gebleven. Ze komen elk jaar terug om hier te broeden.

In Groot Ammers staat een betonfabriek die vroeger Den Boer Beton heette. Ik heb daar in 1978 gesolliciteerd en werd aangenomen. Ik ging werken op de boekhouding in Nieuw Lekkerland. Voor het eerst werkte ik met een voorloper van de computer -> een boekhoudmachine. Twee meter breed en de programma's werden ingelezen vanaf een klein cassettebandje. De boekingen werden op grote vierkante kaarten met magneetstrippen gedaan.

Het was vandaag best lekker wandelweer op twee flinke regenbuien na. Natgeregend kwam ik bij de bushalte. Gelukkig precies op tijd. Echter er kwam geen bus, dus moest ik een uur wachten. 'Gelukkig' voor mij had de bus vertraging en kwam hij na 9 minuten toch! Ik liep vandaag ruim 16 km, totaal tot nu 98 km.

1. Margriet:
    10 augustus 2012
    Lieve Mathilde, ik heb je gevonden! Wat leuk om te lezen dat je al zo'n eind hebt gelopen. Wat goed dat je bent begonnen! Grappig is dat ik de weblog ben gestart nav ons gesprek op de yogaschool. Ik dacht, waarom niet met andere delen wat ik zelf doe. Toen ik nog in Spanje liep en ik lasje reaktie, dat je zelf ook bent begonnen was dat hartverwarmend om te lezen. Echt heel erg leuk.

Ik ben nu alweer een week thuis en mijn benen jeuken om weer te gaan wandelen. Al zal het nu meer korte stukken zijn en zal ik toch echt weer mijn best moeten doen om mijn leven te accepteren waarin ik zorg voor mijn zoon en elke dag braaf naar mijn werk ga. Maar met jouw weblog kan ik een stukje over je schouder meekijken en meeprofiteren van de stukken die jij wandelt.

Een grote knuffel
    Margriet