Amsterdam CS - Aalsmeer

17 juli 2012 - Aalsmeer, Nederland

De eerste etappe start ik in mijn geboorteplaats Amsterdam. Ik volg het pelgrimspad van AmsterdamCS-Herengracht-Vondelpark-Bosbaan-ViaductA9-Mr.Jac.Takkade-Oosteinde (Aalsmeer). Totaal loop ik 23 km. Het is leuk om als pelgrim door Amsterdam te lopen. Ik kom in straatjes waar ik niet eerder ben geweest. Na het Mirakel (een hostiewonder in 1345) werd Amsterdam overspoeld door pelgrims. Om het toenemend verkeer in goede banen te leiden werd vanaf Sloten een pad aangelegd, de Heilige Weg. De grachtengordel was er toen nog niet. De Heiligeweg is nu een korte winkelstraat tussen het Koningsplein en de Kalverstraat. Vroeger was er het Heiligebad, een zwembad waar ik gezwommen heb, dit is nu een winkelcentrum. Dichter Joost van den Vondel overziet zijn drukbezochte Vondelpark op het grasveld tegenover het Paviljoen. Het bronzen beeld van kunstenaar Louis Royer staat op een sokkel van Pierre Cuypers. Tegenwoordig is het Vondelpark rijksmonument. De langgerekte groenstrook is in de tweede helft van de 19e eeuw aangelegd om het dichtbevolkte Amsterdam meer recreatiegroen te bieden. Bankier C.P. van Eeghen nam het initiatief voor het 'rij- en wandelpark'. Er werd moeras en weilanden aangekocht. De architect J.D. Zocher kreeg de opdracht om een ontwerp te maken en in 1864 werd het park in Engelse landschapsstijl in gebruik genomen. De Amsterdammer moest er de illusie van het perfecte natuurlijke landschap krijgen. In 1877 werd het park doorgetrokken naar de Amstelveenseweg. In de Bosbaan heb ik als kind, lid van de Watervrienden, twee keer 1 km. gezwommen. Met het graven van de roeibaan en de aanleg van het bos werd in 1934 (project om 20.000 werklozen aan het werk te zetten) begonnen en al in 1937 werd er de eerste roeiwedstrijd gehouden. De bosbaan is 2,2 km lang. Ik herinner me vooral hoe koud en vies het water was. Het Amsterdamse Bos heette in 1934 het Boschplan. Wij noemde het vroeger ook zo: alleen minder chique: Bosplan. In de zesde klas heb ik er een werkstuk over gemaakt. De heuvel in het bos is vanwege het hoogteverschil van zeker tien meter een markante, drukbezochte plek in het bos (als kind ben ik hier vaak vanaf gerold, leuk spelletje!). Juist hier zijn de kenmerken van de Engelse landschapsstijl goed te herkennen: glooiende weiden, verspreide boomgroepen, bochtige watergangen en gekromde bosranden. Door bewust ontworpen zichtlijnen en 'verdwijnpunten' lijkt het bos groter dan het is. Toen de Haarlemmermeer nog een groot binnenmeer was kon het er flink tekeer gaan. In deze oosthoek (Schiphol-Oost) vonden schepen bij storm en ontij een vluchthol. Vandaar de naam Schiphol.

De temperatuur was goed met af en toe miezerregen.

1. Floris Blankenberg:
    18 juli 2012
    Hoi Mathilde,
    Stuur ik vanmorgen een SMS over het PIETERPAD! Stom, maar dat heb ik aldoor ik mijn hoofd zitten. Moet je overigens hierna maar gaan doen. haha!
    Wij liepen dit stuk (Amsterdam Aalsmeer) in 2000 in tegengestelde richting (o.a. met Ineke). Ga je de rest van het Pelgrimpad helemaal in je uppie doen of mogen we ook een keer een stukkie meelopen? Veel groeten en tot snel,
    Cas
  2. Ria:
    18 juli 2012
    Mooi hoor! Ik loop digitaal met je mee.
  3. Tanja:
    19 juli 2012
    Ha Mathilde,

Harstikke leuk dat je begonnen bent! Moet een goed gevoel geven. De kop is er af: nog .... Km te gaan!

Goed id om een blog te beginnen. We gaan je volgen!

Liefs, Tanja.
  4. Marjan:
    21 juli 2012
    Hoi Mathilde,

Gefeliciteerd met de start van dit traject op je levenspad. Lijkt me super gaaf om dit te doen. Graag loop ik een stukje met je mee. De eventuele overnachting en maaltijd in de Alblasserwaard verzorg ik, als we vooraf de datum even kortsluiten.
    Heel veel plezier en prachtige momenten toegewenst!
    Liefs,
    Marjan
  5. Adri:
    21 juli 2012
    Hallo Mathilde,

Er zijn mensen die lopen een avond-vierdaagse, de vierdaagse van Nijmegen of het Pieterpad. Jij slaat dit allemaal over en gaat maar gewoon direct aan en deze enorme uitdaging beginnen. Ook deze lang gekoesterde ambitie gaat je vast lukken. Ik hoop dat al je verwachtingen en diepere gedachten bij deze pelgrimstocht uit mogen komen. Ik wens je natuurlijk heel veel succes, sterkte op de zware momenten en vooral héél, héél veel mooie momenten.
    Ik ga je de komende jaren op de voet, maar wel vanuit mijn luie stoel volgen.
    Groeten, Adri